torstai 4. toukokuuta 2017

Erään Väisäsen tarina......... Raija Haahtela

Raija Haahtela


os. Väisänen
Iisalmi
2017

Raijan tarina valokuvin


Kuvat Raiha Haahtelan arkistosta
Olen syntynyt 2.5.1936, olen kuvassa ehkä 4kk:n ikäien 
Miina-mummun sylissä Aappi ukin vieressä ja 
keskellä talon emäntä, äitini Katri Väisänen os. Räihä 

Isäni Aku ja äitini Katri Väisänen. Istun isäni sylissä ja veljeni Mauno (1937-2007) 
äidin sylissä. Taustalla äidin kutoma ryijy.  1938

On hellekesä 1939. Istumme Huotarin Väisälän pihamaalla. 
Veljeni Mauno on lastenhoitajan sylissä, äitini Katri Väisänen os. Räihä ja minä 
Äitini sylissä aina iloinen 1940 syntynyt veljeni Juhani,  oikealla Mauno veljeni 
ja vasemmalla minä.  Aku isäni oli “siellä jossain”  sodassa. Tässäpä koko 
Väisälän pesue 1941.
Elettiin jatkosodan aikaa. Olin pommituksia paossa Vieremän Vuoristen Väisälässä
serkkutyttöä ja toiset kaksi naista Väisälän naapurista.1.9.42. Olen 6 vuotias.


1952 Keskikoulun päättäjäiset, Olen oikealla.
Oppikoulussa, Iisalmen Lyseossa 1954. Olen toinen oikealta.
Koko luokka lähdössä penkinpainajaisajelulle (hevosreillä)
tavella 1955. Samalla kävimme katsomassa rautatieasemalla 
aikamme suuria julkkiksia: Armi Kuuselaa ja Virgilio Hilariota.
 Kirjoitin ylioppilaaksi 1955 Iisalmen Lyseosta


Käymässä kotona  HuotarinVäisälässä kihlattuni Hannu Haahtelan kanssa 1957.

Hannu Haahtelan organisoimaa ensimmäistä kansainvälistä ylioppilasosaosakuntaviikon ilta-
juhlassa Helsingissä 1962. Osallistujia oli runsaasti Pohjoismaista, Euroopasta, Afrikasta ja yl-
lättäen myös Neuvostoliitosta. Istun espanjalaisen opiskelijan vieressä.
Mainos Taucherin oma kuvaaja yllätti minut työpöytäni äärestä ja otti kuvan henkilökunnan lehteen 1971. On muuten ihan oma tukka.
Venetsian mainosfilmivestifaaleilla Mainos Taucherin silloisen toimitusjohtajan ja hänen vaimonsa kanssa 1972.
Mainostoimisto Taucherin johtajiston kesäretkellä Helsingissä 1982. 
Juttelen silloisen toimitusjohtajan kanssa.


Työmatkalla Japanissa 1995. Aiheena Fazerin uutuuden Geisha-suklaan mainoselokuvan kuvaaminen. Olemme kuvassa rautatieasemalla matkalla kuvaus paikalle Vieressäni,keskeskellä elokuvan ohjaaja ja vasemmalla Casting, joka vastaa näyttelijöistä ja niiden puvuista.  Mainoksessa esiintyi japanilainen tyttö Geisha asuun pukeutuneena ja hevosella ratsastava mies.


Ohjaaja juttelemassa japanilaisen miesmallin kanssa junassa matkalla kuvauspaikalle Japanissa.  Tämä mies ratsasti Geishamainoksessa valkoisella hevosella.
Savonlinnan torilla serkkujeni kanssa. 1981.
Olimme Savonlinnan Oopperajuhlilla 1981. Samalla kävimme torilla
 ja laivaristeilyllä.


Kauneus ja Terveys -lehden kiinalainen keittokoulu.
Olen annokseni kanssa toinen vasemmalta. 1989

6.12.1990 minulle myönnettiin Suomen Valkoisen
Ruusun Ritarikunnan 1. Luokan mitallin Kultaristein.
Mainos Taucherin Helsingin toimisto järjesti kaikille palkituille Taucherin työtekijöilleen juhlatilaisuuden 14.1.1991. Olen kuvassa toinen oikealta työtovereiden vieressä.
Synttäreilläni 2006 Runnilla.

Olen Elkeliitonvirkistysmatkalla Salon Lehmirannassa 2010.
Laulan kuvassa eturivissä mustapaita päällä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti